تا حالا «چکدرمه» خورده اید؟ / مراقب انگشتان خود باشید

در خبرها/گلستان اگر تا به امروز چکدرمه این غذای خوشمره ترکمن ها را میل نکرده اید بدانید که یکی از مزه های بی نظیر عالم را از دست داده اید، غذایی که به هنگام خوردن آن باید مراقب انگشتان دست خود باشید.

استان گلستان در شمال شرقی کشور بدون هیچ تردیدی یکی از بزرگترین ظرفیت های گردشگری و معدن تجربه های بی نظیر برای گردشگران و مسافران است که نکته منحصر به فرد و بارز آن تنوع جاذبه های این استان در حوزه های مختلف از جمله تنوع اقلیمی، تنوق قومیتی و مذهبی، تنوع آب و هوایی، تنوع جاذبه های تاریخی و فرهنگی، تنوع سیما و منظر شهری و روستایی و حتی تنوع آداب و رسوم و حتی خوراکی ها و غذاهای محلی است.

از همه جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان که عبور کنیم یکی از جاذبه های همیشه جذاب و تجربه های بی نظیر مسافران در استان گلستان سفره های خوش آب و رنگ همیشه پهن مردمان این سرزمین در مهمان نوازی از میهمانانی است که حبیب خدا هستند و در انگاره های ذهنی و دینی آنها مایه برکت و طول عمر میزبان.

سفره های مردمان ترکمن در این سرزمین یکی از این سفره های خوش آب و رنگ است که همواره در برابر مهمانان پهن بوده و با تنوعی بی مثال از خوراکی های خوش مزه و پر رمز و راز خاطرات خوبی را برای مسافران به ارمغان آورده است. «چکدرمه» یکی از این خوراکی هاست که اگر تا به امروز میل کردن آن را تجربه نکرده اید قطعا یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی کشور را از دست داده اید. اگر این روزها عزم سفر دارید و گلستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اید و یا برای رسیدن به مقصد خود از این استان عبور خواهید کرد حتما یک وعده را به خوردن چکدرمه اختصاص دهید.

چکدرمه یک غذای سنتی ترکمنی است که بیشتر از هزار سال قدمت دارد و با پخت همزمان برنج، گوشت [معمولاً گوسفند]، رب گوجه یا گوجه و پیاز به همراه روغن، آب و افزودنی‌هایی مانند نمک و فلفل به دست می‌آید. این غذا تا حدی به استامبولی پلو شباهت دارد. این غذا به‌طور سنتی در نوعی دیگ چدنی به نام «قازان» تهیه می‌شود. ابتدا تکه‌های کوچک گوشت در روغن سرخ می‌شود، سپس پیاز رنده‌شده به آن اضافه و پس از سرخ شدن پیاز، رب گوجه یا گوجه به آن افزوده می‌شود. آن‌گاه آب اضافه می‌شود تا گوشت آب‌پز شود، پس از بخارشدن مقداری از آب، برنج اضافه می‌شود، به‌طوری‌که آب یک بند انگشت بالاتر از برنج قرار گیرد، سپس حرارت کم می‌شود تا برنج دم بیاید.

انواع چکدرمه

1- چکدرمه گوشت

چکدرمه گوشت معمولاً از گوشت گردن گوسفند که در اصطلاح ترکمنی «اوجه» می گویند تهیه می‌شود که خوش طعم‌ترین در نوع چکدرمه گوشت می‌باشد و انواع دیگر چکدرمه گوشت را می‌توان با گوشت گوساله و یا گوسفند طبخ نمود.

2- چکدرمه با گوشت پرنده شکم پر

چکدرمه پرنده شکم پر را می‌توان از انواع پرندگان از جمله انواع اردک ،بلدرچین ، کبک و ... و در کمترین حالت با مرغ طبخ نمود . مطمئنن طبخ با اردک وحشی خوشمزه تزین در نوع چکدرمه به شمار می رود.در طبخ این نوع از چکدرمه شکم پرنده را می‌توان با آلو برغان ،هویج ، کشمش ،پیاز ،ادویه جات مختلف و ... پر نمود.

3- چکدرمه ماهی شکم پر

این نوع چکدرمه که مخصوص فصل سرما به شمار می‌رود از خوشمزه‌ترین نوع چکدرمه بشمار می‌رود که با انواع ماهی می‌توان طبخ نمود که چنانچه از ماهی استخوانی مد نظر باشد ماهی کپور بهترین ماهی برای طبخ آن به شمار می‌رود چنانچه چکدرمه با ماهی خاویاری ( اوزون برون ،فیل ماهی ، تاس ماهی و ...) طبخ گردد در اصطلاح ترکمنی « یاهانا» می گویند که طعم و مزه ای بی نظیر را برای شما به ارمغان می آورد.

4- چکدرمه هویج

این چکدرمه بدون گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی تهیه می شود و دران مقدار زیادی هویج در حین پختن به ان ریخته می شود این نوع از چکدرمه بیشتر در کشور ترکمنستان رایج می باشد.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید