کشته شدن ۸۷ غیرنظامی در یمن با سلاح‌های آمریکا و انگلیس

موسسه آکسفام در گزارشی اعلام کرد که در یک ساله منتهی به فوریه ۲۰۲۲، دست‌کم ۸۷ غیرنظامی در یمن با سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی کشته شدند.

به گزارش در خبرها، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، آکسفام که موسسه‌ای بین‌المللی برای مبارزه با فقر و گرسنگی است، دولت انگلیس را متهم کرد که «الگوی آسیب‌زای» بمب‌گذاری‌های کورکورانه خود را نادیده می‌گیرد. این موسسه مدعی شد که گزارش مذکور از نظر قانونی دولت انگلیس را وادار به لغو قراردادهای تسلیحاتی سودمندش با عربستان خواهد کرد.

مارتین بوچر، مشاور سیاسی آکسفام گفت که از ژانویه ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲، ۴۳۱ حمله هوایی در یمن ثبت شده و اگر کمک‌های تسلیحاتی غرب نبود، ائتلاف عربستان نمی‌توانست این حجم از حملات را مدیریت کند.

او با بیان اینکه این حملات به مرگ ۸۷ و زخمی شدن ۱۳۶ غیرنظامی منجر شده، گفت: یک الگوی خشونت علیه غیرنظامیان ایجاد شده که تمامی طرفین مناقشه، از جمله تامین‌کنندگان تسلیحاتی، از جلوگیری از آن اجتناب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۱۳ حمله هوایی با جنگنده‌های ساخت آمریکا و انگلیس علیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یمن صورت گرفته و خانه‌ها و مزارع هم مکرراً هدف حمله قرار گرفته‌اند.

نیروی هوایی عربستان سعودی از جنگنده‌های «تایفون» و «تورنادو» انگلیس و «اف‌-۱۵» آمریکا استفاده می‌کند.

همچنین بعضی از بمب‌های استفاده شده، از جمله Paveway IV در انگلیس ساخته شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که کمک‌های انگلیس به عربستان در این جنگ از ۲۰۱۵ تا امروز به ۲۳ میلیارد پوند می‌رسد.

در اواخر ماه میلادی جاری، دادگاه عالی انگلیس قرار است جلسه‌ای با محوریت بررسی تصمیم انگلیس برای تداوم ارسال سلاح به عربستان تشکیل دهد. انگلیس به نادیده گرفتن احتمال جرایم جنگی متهم است.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید