درهای کاخ اردشیر بابکان به روی تار ایرانی بسته ماند⠀

علی قمصری برای هفتاد و هشتمین بخش از پروژه «تار ایرانی» به فیروزآباد سفر کرد. او در بخشی از توضیحات خود درباره این قطعه، از بی‌مهری میراث فرهنگی به دلیل ممانعت از ورود به کاخ اردشیر بابکان، گله کرده است.

به گزارش در خبرها، علی قمصری ـ نوازنده تار و آهنگساز ـ در بخشی از متنی که درباره این بخش از پروژه «تار ایرانی» نوشته، آورده است:

«در فیروزآباد به دلیل بی مهری عجیب میراث فرهنگی امکان ورود به کاخ اردشیر بابکان را پیدا نکردیم. پوزش بابت حس ناشی از چالش‌ها که در چهره‌ی ما پیداست.⠀⠀

اما درباره این بخش: ⠀⠀

جنگ جهانی اول شاهد رشادت قشقایی‌ها به رهبری صولت الدوله و محافظت از حریم استان فارس از متجاوزین بود. قشقایی‌ها با تکیه بر رشادت و همبستگی قومی، انگلیسی‌ها را با شکست‌هایی سنگین از جمله در نبرد آق چشمه مواجه کردند. این نبردها یکی از نمونه‌های مهم تاثیر موسیقی در ایجاد همدلی و یکپارچگی و حس دلیری در یک قوم برای دفاع از خاک و خانواده است.⠀⠀

«جنگنامه» صدای رشادت قشقایی‌ها در تاریخ ایران است. آهنگی رزمی و محرک در دستگاه ایل خانی که هنوز به عنوان نماد عصیان در برابر ظلم نقش آفرینی می کند و مقابل ناجوانمردی می‌ایستد.⠀⠀

جنگ جهانی اول با وجود اعلام بی طرفی ایران، ۴۰ درصد جمعیت کشورمان را از بین برد. اقوام مختلف همیشه در حفظ مرزها از قدرت مرکزی چند قدم جلوتر بوده‌اند و با آهنگ‌های حماسی مانند «جنگنامه» و «تفنگ»(لری) یکپارچگی را قوام بخشیده‌اند.⠀⠀⠀

به نظرم نمونه‌ای از سیاست‌های اشتباه بعضی مسئولان را می‌توان در این ویدیو دید.⠀⠀


اجرای قطعه‌ای که نماد یکپارچگی ملی و محرک دفاع در برابر تجاوز به خاک بوده، با ممانعت مواجه می‌شود. از طرف مدیری (جناب ضرغامی) که با افتخار اعلام می‌کند: «کاری می‌کنم کباب بناب، مک دونالد شود». مدیری که تخت جمشید و پاسارگاد را به خاطر منع حفر چاه برای کشاورزان نکوهش می‌کند.

مسیر تار ایرانی به دلیل کنشگر و صلح طلب بودنش از آسمان صیقل داده می‌شود.»⠀⠀

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید