مدلی پیشرفته و بومی برای برآورد تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از زلزله در کشور

عکس تزیینی و آرشیوی است

محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، مدلی جدید و مبتنی بر شرایط کشور را برای برآورد تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از زلزله ارائه کردند؛ این مدل برای برنامه‌ریزی مدیریت بحران و همچنین اقدامات امداد و نجات پس از رخداد زلزله در کشور کاربرد زیادی دارد و می‌تواند در جهت کاهش اثرات زلزله مورد استفاده مدیران ذیربط قرار گیرد.

به گزارش در خبرها، عرفان فیروزی کرمانشاهی، دانش‌آموخته پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و یکی از همکاران اصلی طرح «توسعه مدل‌های تجربی برای برآورد تلفات و خسارت اقتصادی ناشی از زلزله به منظور استفاده در سامانه‌های برآورد سریع خسارت»، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران بحران و متولیان امر امداد و نجات، تعیین تعداد تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از رخداد زلزله در ساعات اولیه بعد ار وقوع حادثه است.

وی افزود: در بسیاری از زلزله‌های گذشته ایران و جهان تلفات و خسارات ناشی از زلزله بخاطر تاخیر در شناسایی موقعیت و ابعاد حادثه و به تبع آن تعلل در پاسخ به موقع به اثرات ناشی از آن، افزایش یافته است. به منظور کاهش تبعات ناشی از عدم اطلاع از موقعیت و اثرات احتمالی زلزله های کشور، در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، توسعه سامانه ارزیابی سریع خسارات و تلفات ناشی از زلزله‌های ایران (RAISE) در دستور کار قرار گرفته است که از گام‌های مهم جهت راه‌اندازی این سامانه، بکارگیری الگوریتم‌های مناسب محاسباتی برای برآورد اثرات زلزله است.

فیروزی کرمانشاهی خاطر نشان کرد: در این طرح با بررسی تجارب قبلی و به‌کارگیری روش‌های محاسباتی پیشرفته، مدل‌هایی بومی و کاربردی برای برآورد تلفات و خسارت اقتصادی ناشی از زلزله بر اساس سطح اطلاعات موجود از سرمایه در معرض ریسک ارائه شد.

این محقق خاطر نشان کرد: اولین و مهمترین خروجی این طرح که در حال حاضر قابل استفاده است، امکان برآورد اثرات زلزله در دقایقی بعد از رخداد زلزله است. بدین ترتیب مدیران بحران کشور می‌توانند برآوردی از وضعیت تلفات و خسارات زلزله در مناطق تحت تاثیر زمین لرزه را در ساعات اولیه بعد از وقوع آن کسب کنند و براساس آن نسبت به اعزام نیروهای امدادی و تخصیص منابع لازم در اسرع وقت و به صورت مؤثر اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، شرکت‌های بیمه نیز می‌توانند بر اساس مدل‌های خسارت اقتصادی ارائه شده در این طرح، نرخ بیمه را برای گونه‌های مختلف ساختمانی در بخش‌های مختلف کشور ارائه کنند.

این محقق اضافه کرد: مدل‌های ارائه‌شده در این طرح بر اساس اطلاعات زلزله‌های پیشین در کشور است و لذا تطبیق خوبی با بسیاری از رویدادهای لرزه‌ای کشور دارد.

به نقل از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، مجریان طرح مذکور دکتر امینی حسینی و دکتر انصاری از اعضای هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی هستند و نتیجه این تحقیقات تاکنون در مجلات معتبر خارجی و داخلی منتشر شده است و مورد اقبال جامعه تخصصی ذیربط قرار گرفته است.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید