با مرگ ملکه، مستعمره‌های سابق انگلیس دوباره به فکر "غرامت‌ برده‌داری" افتاده‌اند

پرچم کشورهای مشترک المنافع

با مرگ ملکه انگلیس و به پادشاهی رسیدن چارلز سوم، سیاستمداران و فعالان متعددی از مستعمره‌های سابق انگلیس در دریای کارائیب می‌خواهند تا این مقام سلطنتی انگلیس را از ریاست کشورهای خود حذف کرده و از بریتانیا خواستار غرامت برای برده‌داری شوند.

به گزارش در خبرها، به نقل از خبرگزاری رویترز، چارلز سوم، جانشین مادر خود، ملکه الیزابت دوم می‌شود، زنی که ۷۰ سال سلطنت کرد و روز پنجشنبه درگذشت.

نخست‌وزیر جامائیکا گفت که کشورش داغدار مرگ ملکه است، همتای وی از آنتیگوآ نیز دستور داد که پرچم‌های این کشور به حالت نیمه‌برافراشته درآیند. این دو در میان کشورهای مشترک‌المنافع هستند که تاکنون ملکه انگلیس رئیس آن‌ها بوده و از این پس چارلز رئیس خواهد بود.

اما برخی نسبت به این مسئله که یک پادشاه از هزاران کیلومتر فاصله چه نقشی می‌تواند بازی کند، ابراز تردید کرده‌اند، آن‌ هم در قرن ۲۱. در اوایل سال جاری، برخی از کشورهای مشترک‌المنافع در نشستی در رواندا نسبت به انتقال رهبری این ۵۴ کشور از الیزابت به چارلز سوم، ابراز نارضایتی کردند.

همچنین ولیعهد کنونی انگلیس، یعنی شاهزاده ویلیام و همسرش اخیرا در سفر هشت روزه خود به بلیز، جامائیکا و باهاما با درخواست‌هایی برای عذرخواهی به دلیل برده‌داری و پرداخت غرامت مواجه شدند.

رئیس کمیته ملی غرامت باهاماس گفت: با تغییر سلطنت، انتظار داریم که فرصتی پیش آید تا درباره پرداخت غرامت به منطقه خود گفت‌وگو کنیم.

وی به خانواده ملکه تسلیت گفت و خاطرنشان کرد که چارلز سال گذشته در اظهاراتی در سالگرد پایان استعمار انگلیس در باربادوس، «قساوت وحشتناک برده داری» را به رسمیت شناخت.

او گفت امیدوار است که چارلز به طریقی رهبری کند که نمایانگر «عدالت مورد نیاز زمانه باشد و این عدالت، عدالت غرامت است».

بین قرن‌های ۱۵ تا ۱۹ میلادی، بیش از ۱۰ میلیون تن از جمعیت آفریقا توسط کشورهای اروپایی در غل و زنجیر به بازارهای تجارت برده‌ کشانده شده و به آمریکا اعزام شدند. آن‌هایی که از این سفر طولانی دریایی جان سالم به در بردند، به کار اجباری در مزارع پنبه کارائیب و آمریکای شمالی و جنوبی گماشته شدند.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید