کمیسیونر جدید حقوق بشر سازمان ملل معرفی شد

مجمع عمومی سازمان ملل انتصاب "فولکر تورک"، دیپلمات اتریشی و یک کارمند پرسابقه این سازمان به عنوان جانشین "میچل باچله" در مقام کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل را تصویب کرد.

به گزارش در خبرها، به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد کمی پیش از آن پیشنهاد داده بود که فولکر تورک جانشین باچله که دوره ریاست وی در ۳۱ اوت به پایان رسید، شود و مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل به سرعت این انتصاب را با اتفاق نظر در روز پنجشنبه تایید کرد.

تورک گفت که برای او "عمیقاً باعث افتخار" است که به عنوان کمیسیونر عالی حقوق بشر جدید سازمان ملل منصوب شده است و او "احساس مسئولیت عمیقی" را در این سمت جدید برای خود متصور است.

تورک امروز جمعه در توییتی نوشت: "تمام تلاشم را برای پیشبرد وعده‌های مطرح شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل برای همه و در همه جا به کار خواهم گرفت."

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، فولکر تورک سابقه‌ای طولانی و برجسته در پیشبرد حقوق بشر در سطح جهانی داشته است.

در بیانیه سازمان ملل آمده است: "از جمله سوابق برجسته او حمایت بین‌المللی از برخی از آسیب پذیرترین افراد جهان - پناهندگان و افراد بدون تابعیت- بوده است."

تورک همچنین قبلاً برای آژانس پناهندگان سازمان ملل در مالزی، کوزوو، بوسنی هرزگوین، جمهوری دموکراتیک کنگو و کویت خدمت کرده بود.

تورک که اخیراً در دفتر گوترش به‌عنوان معاون سیاست‌گذاری دبیرکل سازمان ملل کار می‌کرد، اکنون با چالش پیگیری گزارش اخیرا منتشر شده از سوی دفتر حقوق بشری واگذار شده به وی با موضوع "سوء استفاده سیستماتیک چین از اقلیت‌های قومی در منطقه سین کیانگ" مواجه است.

این گزارش با تأخیری طولانی و توسط باچله دقایقی قبل از کنار رفتنش از سمت کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد.

گروه موسوم به "پروژه حقوق بشر اویغور" در پاسخ به انتصاب فولکر تورک با استقبال از انتصاب تورک از او خواست با جدیت ارتکاب آنچه که "جنایت ضد بشری در سین کیانگ" خواند را پیگیری کند. عمده مردم استان سین کیانگ چین را مسلمانانی اکثرا متعلق به قوم اویغور تشکیل میدهند. چین به شدت ارتکاب هرگونه سوء استفاده علیه قوم اویغور در سین کیانگ را رد کرده است.

دای بینگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل روز پنجشنبه در محل مجمع عمومی این سازمان گفت: چین این امید را دارد که فولکر تورک این سمت را با رعایت دقیق اصول عینیت، بی طرفی و عدم سیاسی کاری رهبری کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک هم گفت تورک باید فوراً گزارش باچله در مورد اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان ترک تبار در سین کیانگ چین را پیگیری کند و همچنین باید آماده باشد تا به نقض حقوق بشر در آمریکا و همینطور توسط دیگر متحدان آمریکا اعتراض کند.

دیگر رقبای فولکر تورک برای این سمت شامل فدریکو ویلگاس، دیپلمات پرسابقه آرژانتینی و آداما دینگ، مشاور سابق گوترش در حوزه پیشگیری از نسل کشی که سنگالی است، بوده‌اند.

انتصاب تورک نیز انتقاداتی را به دنبال داشت. فیل لینچ، مدیر اجرایی "سرویس بین‌المللی حقوق بشر" گفت که انتخاب تورک در این سمت فاقد شفافیت و مشورت با جامعه مدنی مستقل بوده است.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید