راهی نوین برای محافظت از مغز در برابر اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

پژوهشگران مرکز پزشکی سیدرز-ساینای آمریکا در مطالعه اخیرشان اعلام کرده‌اند، سلول‌های بنیادی درمانی، راهی جدید برای محافظت طولانی مدت از مغز در برابر اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را فراهم می‌کنند.

به گزارش در خبرها و به نقل از اس اف، پژوهشگران آمریکایی می‌گویند یک روش درمانی جدید با استفاده از سلول‌های بنیادی به آنها اجازه می‌دهد تا از بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (Amyotrophic lateral sclerosis) یا بیماری "لو گهریگ" (Lou Gehrig's Disease) محافظت کنند و به جلوگیری از زوال عضلانی که معمولا در نتیجه اختلال عصبی کشنده رخ می‌دهد، کمک کنند.

پژوهشگران با موفقیت، عملیات مهندسی و جاسازی پروتئین‌های محافظ از طریق سد خونی مغزی بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را انجام داده‌اند و با هیچ عارضه جانبی منفی مواجه نشدند. با این روش درمانی می‌توان امیدوار بود که با درمان‌های مشابه، بتوان اثرات تخریبی بیماری‌هایی از جمله فلج اندام، از دست دادن توانایی حرکت، صحبت کردن یا تنفس را تا حد زیادی کاهش داد.

این درمان تحقیقاتی، بقای نورون‌های حرکتی را که معمولاً در نخاع بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک تخریب می‌شوند، افزایش می‌دهد. پژوهشگران تاکید کردند که هیچ یک از ۱۸ نفری که تحت ژن درمانی سلول‌های بنیادی قرار گرفتند، پس از پیوند هیچ گونه عوارض جانبی جدی را گزارش نکردند.

"کلیو سندسن" (Clive Svendsen) نویسنده مقاله گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی یک راه قدرتمند برای رساندن پروتئین‌های مهم به مغز یا نخاع است که در غیر این صورت نمی توانند از سد خونی مغزی عبور کنند.

ایمنی کارآزمایی و فقدان عوارض جانبی در بین بیماران مورد تحسین بسیاری از دانشمندان در حوزه درمان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و جامعه تحقیقاتی عصبی قرار گرفته است.

در بیانیه پژوهشگران این مطالعه آمده است: توانستیم نشان دهیم که محصول سلول های بنیادی مهندسی‌شده را می‌توان به طور ایمن در نخاع انسان پیوند زد و پس از یک درمان یکباره، این سلول‌ها می‌توانند زنده بمانند و پروتئین مهمی را که برای محافظت از نورون‌های حرکتی که در اسکلروز جانبی آمیوتروفیک از بین میرود برای بیش از سه سال تولید کنند.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید