همکاری نهادهای مردمی با قوه قضاییه چگونه است؟

سازمان های مردم نهاد می توانند با مراجعه به سامانه مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه همکاری خود را با دستگاه قضایی اعلام کنند.

به گزارش در خبرها، سازمان های مردم نهاد و سایر تشکل ها با مراجعه به سامانه مشارکت به نشانی mosharekat.eadl.ir ( اداره کل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه ) می توانند ضمن ثبت نام تمایل خود را جهت همکاری با قوه قضاییه اعلام کنند.

نهادهای مردمی طبق " دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد های مردمی با قوه قضائیه" که توسط سیدابراهیم رئیسی رییس وقت قوه قضاییه به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ابلاغ شد، می توانند جهت اعلام تمایل همکاری خود با قوه قضائیه، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و دریافت کد ثنا حقوقی، در این سامانه ثبت نام نمایند.

طبق این دستور العمل، نهادهای مردمی مجاز برای همکاری با قوه قضاییه شامل نهادهایی هستند که به صورت داوطلبانه، غیردولتی، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و با مجوز یکی از مراجع ذی‌صلاح فعالیت می‌کنند؛ از قبیل مساجد، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، هیئت‌های مذهبی، گروه‌های تبلیغی و سازندگی، انجمن‌های علمی، خیریه‌ها و بقاع متبرکه. همچنین نهادهای مردمی همکار، نهادهایی هستند که برای نقش‌آفرینی در چارچوب این دستورالعمل تمایل به همکاری دارند و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همکاری مراجع مرتبط، موضوع و محدودة جغرافیایی فعالیت آنها را پس از احراز شاخص‌های مربوطه، تعیین و به مراجع مسئول ابلاغ می‌نماید.

موضوع فعالیت نهادهای مردمی در اجرای این دستورالعمل شامل مشارکت عمومی و همکاری در راستای صیانت از حقوق عامه، حمایت از حقوق شهروندی، پیشگیری و مقابله با فساد، دفاع از آزادی‌های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم، میانجیگری، صلح و سازش، معاضدت حقوقی و روان‌شناختی، مددکاری اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی، حمایت از حقوق بشر، سلامت، زنان، خانواده، اطفال و نوجوانان، بیماران یا اشخاص دارای ناتوانی جسمی و روانی، محیط زیست، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از بزه‌دیدگان و خانوادة آنها، همیاری بازپرورانه در اجرای مجازاتهای جایگزین حبس و معاضدت به محکومان و حمایت از خانوادة آنها است.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید