چگونه می توان عدل را در جامعه ایجاد کرد؟

تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان عدل را در جامعه اجرا کرد، گفت: عدل به بیان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) قرار دادن هرچیزی بر سر جای خودش است و نیرویی که اشیا و جایگاه آنها و همچنین افراد و سزاوار بودن آنها را می‌شناسد و آنها را در سر جای خودشان قرار می‌دهد، «عقل» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی -تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع)- در گفت‌وگو با در خبرها، در مورد اینکه چگونه می‌توان عدل را در جامعه پیاده کرد، گفت: در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْض»؛ آسمان‌ها و زمین، با عدالت، پا برجا می‌مانند.

وی ادامه داد: آن نیرویی که عدل را اجرا می‌کند «عقل» است، عدل به بیان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) قرار دادن هرچیزی بر سر جای خودش است. به این منظور در یک کشور یا جامعه اگر هرکسی در سر جای خودش باشد و به اندازه شایستگی از مواهب بهره ببرد یا اگر تخلفی کرد مجازات شود، این دقیقا عدل است.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: اشیا هر کدام سر جای خود باشد این هم می‌شود، عدل. اما نیرویی که اشیا و جایگاه آنها و همچنین افراد و سزاوار بودن آنها را می‌شناسد و آنها را در سر جای خودشان قرار می‌دهد، «عقل» است.

حجت‌الاسلام‌ سینایی یادآور شد: عقل است که می‌گوید خدا رحمان و رحیم است و تمام نظام عالم در دست او است و باید اطاعت شود و این عادلانه است و اگر کسی از این امر امتناع کند ظلم کرده است.

وی افزود: حال این سوال پیش می‌آید که چه کسی و با چه ابزاری می‌تواند عدل را پیاده کند؟، در اینجا باید گفت این عقل است که همگان را از نعمت عدل بهره‌مند می‌کند.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید