هشدارِ سیر نزولی امید به زندگی،‌ آموزش و رفاه در جهان

عکس: DTE

سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار داد که بحران‌های بی‌سابقه در جهان باعث شده است که شاخص‌ توسعه انسانی در بسیاری از کشورها پنج سال به عقب برگردد.

به گزارش در خبرها، این سازمان در گزارش جدید خود اعلام کرده است که چندین دهه‌ پیشرفت در زمینه امید به زندگی، آموزش و رفاه اقتصادی روند معکوسی داشته و مجموعه‌ای از بحران‌های بی‌سابقه، شاخص توسعه انسانی را در جهان پنج سال عقب انداخته است.

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل درباره شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۲۱ منتشر شده و این گزارش نشان می‌دهد که در ۹۰ درصد کشورها، وضعیت زندگی بدتر شده است.

در گزارش جدید سازمان ملل آمده است در دو سال گذشته، شاخص توسعه انسانی این سازمان که به عنوان معیار رفاه و سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد در ۹ کشور از هر ۱۰ کشور کاهش یافته است.

کووید۱۹، تغییرات آب و هوایی و جنگ از جمله عواملی هستند که در کاهش این روند تاثیر داشته است.

شاخص توسعه انسانی در سال ۱۹۹۰ با هدف بررسی معیاری فراتر از تولید ناخالص داخلی برای رفاه و سلامتی در نظر گرفته شد و سال گذشته اولین باری بود که این شاخص از زمان معرفی آن در سال ۱۹۹۰ با کاهش روبرو شد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، عقب‌گرد در اکثر ۱۹۱ کشوری که در این شاخص قرار دارند به ویژه در امید به زندگی، سطح توسعه را به سال ۲۰۱۶ بازگردانده و روند ۳۰ ساله رشد را معکوس کرده است.

در طول سال‌های پس از معرفی شاخص توسعه انسانی،‌ بسیاری از کشورها با بحران‌هایی مواجه شده و به عقب نزول کردند اما روند جهانی این شاخص پیوسته رو به بالا بوده است. اما سال گذشته اولین باری بود که این شاخص از زمان شروع محاسبه آن در سال ۱۹۹۰، به طور کلی کاهش یافت و نتایج امسال هم این روند نزولی را تشدید کرد.

آخیم اشتاینر، یکی از نویسندگان این گزارش با اشاره به این که بیش از ۸۰ کشور برای پرداخت بدهی ملی خود با مشکل مواجه هستند، گفت: شاخص امسال براساس داده‌های سال گذشته (۲۰۲۱) است. اما چشم انداز سال جاری بد است.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید