لزوم تقویت دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه گرد و غبار

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که در کمیته اضطرار آلودگی هوا پیشنهاد شهرداری مبنی بر تعطیلی بوده است.

به گزارش در خبرها، محمدمهدی میرزایی قمی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در خصوص وضعیت گردوغبار تهران گزارشی ارائه کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ دو روز هوای پاک، ۲۴۹ روز قابل قبول، ۱۰۸ روز ناسالم برای گروه های حساس و شش روز ناسالم برای همه گروه‌ها ثبت شد و بیشترین آلودگی در آذرماه به ثبت رسید اما در سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه شاخص آلودگی وارد فاز خطرناک نشد این در حالیست که در سال جاری دو روز ناسالم و خطرناک داشتیم که به ترتیب روز جمعه و شنبه ( ۱۹ و ۲۰ فروردین) بودند که به علت گردوغبار آلوده بودند و نوع آلایندگی طی این مدت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بود.

وی با بیان اینکه این آلودگی به علت گردوغبار با منشأ خارجی رخ داد، اظهارکرد: براساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای منشأ این گردوغبار سه کشور سوریه، عراق و اردن بوده است که در روز چهارشنبه حوالی ساعت ۱۳ این توده در این سه کشور شکل گرفت و حوالی ساعت ۱۷ روز پنج شنبه از محدوده غربی وارد کشور شد و بامداد جمعه به شهر تهران رسید.

میرزایی قمی افزود: ورود این گردوغبار سبب افزایش شدت شاخص آلایندگی در روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه شد. پیک شاخص بر خط در روز جمعه حوالی ساعت ۱۱ به عدد ۴۹۲ رسید و براساس این شاخص تهران به عنوان آلوده ترین شهر دنیا شناخته شد و به‌تدریج در روز شنبه این روند سیر نزولی داشت اما شاخص در ابتدای روز شنبه به زیر عدد ۲۰۰ نرسید.

وی با بیان اینکه حداکثر غلظت مربوط به ایستگاه دانشگاه صنعتی شریف با عدد ۱۷۰۰ میکروگرم بود در حالی که حد مجاز روزانه عدد ۱۵۵ است، گفت: می بینید که غلظت ۱۱.۵ برابر از حد استاندارد بیشتر بود و سرعت طوفان نیز ۱۰ متربرثانیه محاسبه شد.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های ما نشان داد که یک توده دوم در حال شکل گیری و ورود به کشور است، گفت: توده دوم به شهر تهران نیز رسید و ما در جلسه کمیته اضطرار اعلام کردیم و پیش‌بینی‌ها نیز صادق بود و توده دوم سبب تداوم آلایندگی در روز شنبه شد و حتی پیش‌بینی توده سوم نیز شده بود اما تراکم ابر و بارندگی موجب شد که توده سوم به تهران نرسد و بارندگی روز گذشته شاخص آلودگی هوا را با روند نزولی مواجه کرد و براساس آخرین رصد شاخص‌ها به محدوده قابل قبول رسید. در حال حاضر مسئله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که ارتباطی به گردوغبار ندارد.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه منشأ این اتفاق که در ۱۲ سال اخیر بی سابقه بوده است، خارجی بوده و تغییر اقلیم موجب رخ دادن این پدیده شده است، گفت: باید دیپلماسی محیط زیست داشته باشیم و هم وزارت امور خارجه و هم محیط زیست نسبت به این مسئله حساس باشند. پیش‌بینی می‌کنیم این مسئله مربوط به این دو روز نیست و اگر روند ادامه داشته باشد شاهد بروز این مشکلات در روزهای آتی خواهیم بود.

وی افزود: در چند روز اخیر نوک پیکان انتقاد به سمت شهرداری تهران بود در حالی‌که براساس قانون تصمیم‌گیری یا اطلاع رسانی در مورد تعطیلی مدارس و ادارات بر عهده شهرداری نیست و کمیته اضطرار به ریاست استاندار در این زمینه فعال است. به‌طور کلی در دو حالت کمیته اضطرار تشکیل می شود که یا براساس اعلام سازمان هواشناسی و یا براساس درخواست وزارت بهداشت است و شهرداری در این روزهای اخیر حتی بیشتر از شرح وظایفش اقداماتی انجام داد.

میرزایی قمی با بیان اینکه براساس قانون، سازمان هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل از بروز چنین حوادثی شرایط جوی را پیش‌بینی می‌کرد و براساس این پیش‌بینی کمیته اضطرار قبل از وقوع حادثه و نه بعد از آن تشکیل شود، گفت: وزارت بهداشت نیزباید ۱۲ ساعت فرصت داشت که شرایط را بررسی کند و نسبت به تأثیر شرایط در سلامت مردم اظهار نظر کند و ریاست کمیته اضطرار نیز بر عهده استاندار است و شایسته است که خودشان در این خصوص صحبت کنند و البته دقت داشته باشید که تهیه مدل پیش بینی آلودگی هوا نیز بر عهده سازمان هواشناسی است.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال که آیا در کمیته اضطرار آلودگی هوا تحلیل ماهواره‌ای و پیش بینی‌ها را ارائه کردید یا نه، گفت: ما در کمیته اضطرار یک عضو هستیم و تصمیم جمعی بود و ما به آن احترام می گذاریم و ما در آن کمیته اعلام کردیم که پیش بینی توده دوم که از انتهای روز جمعه وارد تهران می شود را داریم اما سازمان هواشناسی نظر متفاوتی داشت و اعلام کرد که توده اول از تهران خارج شده و از آنجایی که براساس قانون هوای پاک نظر هواشناسی مهم است، براساس یک رأی جمعی این جمع بندی صورت گرفت اما عنوان می‌کنم که پیشنهاد شهرداری در این کمیته مبنی بر تعطیلی مدارس بود.

وی با بیان اینکه تحلیل تصاویر ماهواره ای جزو وظایف این سازمان نیست و ما به دستور زاکانی فراتر از وظایف خود اقداماتی انجام داده‌ایم، اظهارکرد:ما توده دوم را پیش بینی کرده بودیم اما رأی بر اساس نظر جمع بود و شایسته است در این خصوص استاندار یا معاونانش توضیح دهند.

میرزایی قمی با بیان اینکه سیاهه انتشار نیز از سال ۹۶ تهیه شده است، گفت: ما آمادگی داریم با وجود آنکه وظیفه ما نیست در تدوین سیاهه انتشار به سازمان های دیگر کمک کنیم.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید