پهلوانان شاهنامه و شوالیه‌های اروپایی

نشست «پهلوانان شاهنامه و شوالیه‌های اروپایی» برگزار می‌شود.

به گزارش در خبرها، این نشست توسط کارگروه پژوهش ادبیات حماسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران روز دوشنبه ۲۲ فروردین از ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

نشست «پهلوانان شاهنامه و شوالیه‌های اروپایی» با سخنرانی آرزو رسولی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و آندیا عبایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با میزبانی حامد مهراد برپا خواهد شد.

آرزو رسولی درباره موضوع این نشست به در خبرها گفت: با توجه به این‌که نظر غالب پژوهشگران این است که شوالیه‌ها در قرون وسطی الگوبرداری‌ای هستند از سواران پارتی.پهلوان یعنی کسی که منسوب به سرزمین پَهلَو است و پهلو یعنی سرزمین پارت، بر این اساس ما به این فکر افتادیم تا مقایسه‌ای بین پهلوان‌ها و شوالیه‌ها داشته باشیم و ببینیم این تشابه چقدر است، هرکدام از این‌ها هم در بستر جامعه خود تحولاتی داشتند یعنی با وجود این‌که پیش‌زمینه‌ شوالیه‌ها، پهلوان‌ها هستند ولی در جامعه اروپا به شکل متفاوتی رشد پیدا کرده و دگرگون شدند. در واقع به دنبال بررسی این موضوع هستیم و از طرف دیگر ردپای پهلوانان را در شاهنامه پیدا می‌کنیم. بسیاری از نام‌های پهلوانان که در شاهنامه آمده، ریشه پارتی دارد و بازمانده شاهان یا سرداران بزرگ اشکانی هستند؛ از این منظر این دو را مقایسه می‌کنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق www.skyroom.online/ch/ispl/epic-literature این برنامه را دنبال کنند.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید