دیدارهای امیرعبداللهیان در لبنان/نگرانی ایران از شرایط اوکراین/اولین نماز جمعه سال۱۴۰۱

حضور ایران در نمایشگاه دفاعی دوحه/ رایزنی‌های امیر عبداللهیان در لبنان/ استخدام کارکنان دستگاه‌های دولتی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی در خبرها بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش در خبرها،‌ واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به حضور مقامات نظامی و موشک‌های ایران در نمایشگاه دفاعی دوحه در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

ند پرایس در بیانیه‌ای نسبت به حضور مقامات نظامی ایران و گزارش‌های مربوط به حضور افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در نمایشگاه دفاعی دوحه در قطر ابراز تاسف و نگرانی کرد و در بیان دلیل مخالفت خود با حضور مقامات ایرانی در این نمایشگاه گفت: چون این ایران است که بزرگ‌ترین تهدید علیه ثبات دریانوردی در منطقه خلیج (فارس) است.

سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در بازدید از نمایشگاه سامانه ها و تجهیزات دفاعی۲۰۲۲ «دیمدکس» قطر در دیدار همتایان نظامی از کشورهای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی به پیمان مترقی أخوت و برادری بین مسلمین و دولت های اسلامی وفادار است .

امروز همچنین حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر خود به لبنان با وزیر امور خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد و در جریان این گفت‌وگو، گسترش همکاری‌های دو کشور، تحولات منطقه‌ای و اوضاع بین‌المللی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این نشست با تأکید بر تداوم حمایت های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت لبنان، اظهار کرد: امیدواریم گسترش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری ایران با لبنان به این کشور جهت عبور از وضعیت دشوار کنونی مساعدت کند.

عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان در بخش دیگری از این نشست با ابراز ناخرسندی از خرابی های یمن اظهار کرد: گفت‌وگوهای ایران و عربستان می‌تواند فرصتی را برای کمک به پیشبرد گفت‌وگوهای بین یمنی و حل و فصل بحران آن کشور فراهم آورد.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با «نبیه بری» رئیس مجلس نمایندگان لبنان دیدار و پیرامون موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر به عمل آورد.

وی در این دیدار با اشاره به قابلیت‌های فنی و مهندسی کشورمان، توانمندی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری در تامین نیازهای لبنان در زمینه انرژی، از جمله در حوزه برق و گاز اعلام کرد.

همچنین امیر عبداللهیان نشست مشترکی را با جمعی از فرهیختگان، علما، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، رهبران احزاب، چهره‌های علمی، روسای مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، وزرا و نمایندگان کنونی و سابق مجلس و نویسندگان و فعالان برجسته رسانه‌ای لبنان برگزار کرد.

وی در این نشست با برشمردن بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در یک تعامل شفاف و آشکار با لبنان، اقلام مورد علاقه و مورد نیاز این کشور را در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، تولیدات صنعتی و انرژی تامین کند .

وزیر امور خارجه در جریان دومین روز سفر خود به بیروت با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و رایزنی کرد که در این دیدار سفیر ایران در لبنان و میر مسعود حسینیان مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود با مقامات عالیرتبه لبنانی، با «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

وی در این ملاقات خاطرنشان کرد: در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر دستیابی به مطالبات بر حق خود، از خطوط قرمز ترسیم شده - که عدم گذشت از منافع و حقوق مردم کشور می باشد - عبور نخواهد کرد. ما نسبت به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین و در عین حال جدی هستیم. از نظر ما توافق باید به گونه ای باشد که لغو تحریم ها به صورت حداکثری انجام پذیرد. ما می‌خواهیم توافقات به صورتی باشد که منطقه از آن بهره مند شده و روابط خوب ما با کشورهای منطقه گسترش یابد.

همچنین سفیر چین در ایران در یادداشتی با اشاره به مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد که طرفین مذاکرات وین شرایط لازم و فضای مطلوب را برای تلاش‌های دیپلماتیک محیا کنند.

چانگ هوآ در این یادداشت که از یک وبگاه یک شبکه چینی منتشر شده است، با تشریح گستره و اهمیت روابط دوجانبه ایران و چین، به «نقش سازنده» کشورش در مذاکرات وین اشاره کرده و از تمامی طرفین مذاکرات خواست تلاش‌های دیپلماتیک را برای رسیدن به توافقی در اسرع وقت در زمینه احیای برجام بالا ببرند.

در خبرها در یکی از گزارش های بامدادی امروز خود به بررسی ساماندهی سرنوشت‌ساز استخدام کارکنان دستگاه‌های دولتی پرداخت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، هدف اصلی از ارائه طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های اجرایی حذف یک سری از واسطه‌ها و پیمانکاران، کارگران و بازتعریف گونه‌های استخدام در دستگاه های اجرایی و یکپارچه سازی فرایندهای استخدام است که امیدهای بسیاری را به خصوص برای قشر کارگر ایجاد کرد و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیگیر آن بود و پس از برگزاری جلساتی با نمایندگان دولت در این رابطه مهلت ۴۵ روزه‌ای به دولت داده شد تا لایحه ای در این خصوص ارائه کند، اما این خواسته محقق نشد.

تشدید شرایط انسانی در اوکراین و مناطق همجوار آن، ابراز نگرانی عمیق ایران را در پی داشت.

در همین راستا، نماینده ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش‌ها تکرار کرده و همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا نگرانی‌های خود را از طریق گفتگو دنبال کنند.

در خطبه های اولین نماز جمعه سال ۱۴۰۱ هم آیت الله سید احمد خاتمی به نامگذاری سال جدید، محتوای اقتصادی نام‌گذاری‌های یک دهه اخیر را تدبیری در برابر توطئه‌های اقتصادی دشمنان دانست.

خطیب نماز جمعه تهران نسبت به دانش بنیان شدن عرصه کشاورزی ابراز امیدواری کرد و گفت: حدود ده سال است که رهبری در نامگذاری سال بر اقتصاد توجه می‌کنند؛ چرا که دشمن از همین‌ طریق به ما ضربه می‌زند. تدبیر رهبری این توطئه را ناکام خواهد کرد. رهبری وقتی تلخی‌های ۱۴۰۰ را بیان می‌کردند، با همه وجود به گرانی و تورم اشاره کردند. رهبر بزرگ انقلاب رنج شما را رنج خودش می‌دانست. رهبری فرمودند که مشکلات علاج‌پذیر است اما برخی علاج‌ها نیازمند زمان است. امیدواریم مسئولان با تلاش بیشتر رنج جانکاه مردم را کم کنند. در سخرانی اول سال رهبری فرمودند کسانی که برای مردم سخن می‌گویند تا می‌توانند در مردم امید ایجاد کنند چرا که دشمنان در نقطه مقابل ناامیدی را پمپاژ می‌کنند.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید