فاضلاب واحدهای غیرمجاز، معضل زیست‌محیطی شهرستان قرچک

عکس تزئینی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک مشکل اصلی شهرستان را فاضلاب واحدهای غیرمجاز دانست و گفت: ابتدا به این واحدها اخطاریه داده می‌شود و در صورت بی‌توجهی پلمب و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

محمدطاهر ظاهری در گفت و گو با در خبرها با اشاره به اینکه شهرک صنعتی قرچک یکی از بهترین شهرک‌های صنعتی ایران است، اظهار کرد: این شهرک شامل واحدهای پوشاک، کشت‌بافت و خشکبار است که تقریبا هیچ آلودگی ندارد.

وی افزود: پنج تا شش واحد غذایی در زمینه فاضلاب کمی مشکل دارند که طی مهلت داده شده و زمان‌بندی ارایه شده از طرف آن‌ها، قرار بر احداث سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب است تا به‌زودی مشکل حل شود. سه واحد دیگر مانند شرکت نساجی در بحث آلودگی هوا، فاضلاب‌های انسانی و بهداشتی مشکل دارند که در حال کنترل آن‌ها هستند.

ظاهری با اشاره به واحدهای غیرمجاز خارج از شهرک صنعتی توضیح داد: این واحدها غالبا مشکل فاضلاب دارند. برخی از آن‌ها واحد پلاستیک‌شویی هستند که با جمع‌آوری، شستن و خرد کردن پلاستیک‌های کهنه کسب درآمد می‌کنند البته این کار از نظر بازیافت، جمع‌آوری و استفاده دوباره پلاستیک‌ها اقدام خوبی است اما فاضلاب‌ این واحدها، آلودگی بالا و بوی بسیار بدی دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک افزود: طی پنج سال اخیر ۲۰ تا ۳۰ واحد غیرمجاز جمع‌آوری شده است اما دوباره از راه دیگری شروع به کار کرده‌اند چراکه به تخصص و سرمایه نیاز ندارد اما درآمد خوبی دارد. برخی واحدها را بعضا پلمب کرده‌ایم اما دوباره از طریق شخص و در مکان دیگری شروع به کار کرده‌اند.

ظاهری ضمن بیان اینکه مشکل اصلی شهرستان قرچک فاضلاب واحدهای غیرمجاز است، درباره واحدهای قالیشویی توضیح داد: به تعدادی قالیشویی اخطار برای احداث سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب‌هایشان داده شده است اما چون توجهی نکردند، هفته گذشته آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کردیم. فاضلاب این واحدها ابتدا وارد معابر شهری مانند جوی‌ها می‌شود سپس به پایین‌دست ‌می‌رود و بعضا وارد اراضی کشاورزی می‌شود.

وی به اقدامات انجام شده برای حل مشکل فاضلاب‌های این شهرستان اشاره و اظهارکرد: مدیریت فاضلاب‌ واحدهای صنعتی خارج از شهرک با خودشان است اما در صورت وجود مشکل در زمینه فاضلاب، آن‌ها را ملزم به احداث تصفیه‌خانه کرده‌ایم و فعلا مشکلی ندارند. طبق قانون جدید مدیریت فاضلاب، واحدهای مستقر در شهرک صنعتی نیز تا زمانی که خروجی آن به بیش از ۳۰۰ متر مکعب نرسد با واحد است اما با خروجی بیش از این مقدار، شهرک ملزم به احداث تصفیه‌خانه مرکزی می‌شود. با پیگیری‌های ما تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی شهرک جانمایی شده و در مرحله مناقصه است تا به‌زودی راه‌اندازی شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک به فاضلاب شهری یا خانگی خارج شده از منازل مسکونی در شهرستان قرچک اشاره کرد و گفت: حل مشکل این فاضلاب‌ها راهی جز احداث تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی برای کل شهرستان ندارد. این تصفیه‌خانه جانمایی شده، مجوز زیست‌محیطی را دریافت کرده و ۷۰ درصد شبکه فاضلاب نیز انجام شده است اما نیازمند اعتبارات بسیاری است که به نظر می‌رسد باتوجه به وضعیت موجود علی‌رغم پیگیری‌های مسئولان، نمایندگان مجلس، فرماندار و ... تا دو سال آینده انجام نشود.

وی ادامه داد: طبق قانون مدیریت و پیگیری شبکه، جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری و احداث تصفیه‌خانه‌ها مربوط به شرکت آب و فاضلاب است. گمان می‌شود که شهرداری‌ها در این زمینه مسوولیت دارند ولی این طور نیست. از سوی دیگر احداث تصفیه‌خانه فاضلاب نیازمند صرف اعتبارات بسیار زیادی است که شهرداری‌ها چنین این اعتباری را نیز ندارند. به گفته کارشناسان شرکت آب و فاضلاب حداقل اعتبار مورد نیاز برای این کار بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است.

ظاهری با اشاره به روند زمان‌بر احداث تصفیه‌خانه‌ها گفت: در صورت تامین اعتبار نیز پروسه احداث تصفیه‌خانه زمان‌بر است و حتی اگر همین امروز اقدام کنند احتمالا در دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: هفته گذشته در اخبار استانی گزارشی از شرکت آب و فاضلاب درباره مناقصه طرح تصفیه‌خانه با شرکت‌های خصوصی منتشر شد. به دنبال سرمایه‌گذارانی هستند تا پس از احداث تصفیه‌خانه به مدت چندین سال فروش پساب در اختیار آن‌ها باشد و با فروش پساب سود کنند. به علت عدم تامین اعتبارات پیگیر این موضوع هستند و امیدواریم تا سه سال آینده انجام شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک با اشاره به فعالیت یک کارشناس و دو محیط‌بان در این شهرستان گفت: افراد کمی داریم اما شهرستان ظرفیت بیش از این تعداد را نیز ندارد چراکه شهرک صنعتی بدون آلودگی نیازی به پایش مگر در موارد جزئی ندارد.

ظاهری به ارائه آماری از تعداد گشت و پایش‌ها، اخطاریه‌ها، واحدهای پلمب شده ، جمع‌آوری شده، فک‌ پلمب شده و استعلام از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا شهریورماه اشاره کرد و گفت: ۱۹۷ گشت و پایش، ۸۴ اخطاریه، پنج واحد پلمب شده، دو واحد جمع‌آوری شده، یک واحد فک‌پلمب شده و ۵۱ مورد استعلام از واحدها در شهرستان قرچک داشته‌ایم.

وی ادامه داد: به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ پایش و ۸ تا ۱۰ اخطار در ماه داریم اما در چند روز گذشته طی دو مرحله تنها ۵۰ تا ۶۰ اخطار به ۱۶ واحد قالیشویی همچنین طی گشت‌زنی در روستاها با همکاری بخشدار برای تفکیک ضایعات اخطار صادر کرده‌ایم.

ظاهری در پایان درباره پلمب واحدهای آلاینده اظهار کرد: تلاش می‌کنیم به مرحله پلمب واحدهای صنعتی و خدماتی نرسیم بنابراین با صدور اخطاریه، مهلت زمان دو تا چهار هفته‌ای به آن‌ها برای رفع آلایندگی می‌دهیم. در صورت بی‌توجهی آن‌ها به اخطاریه پس از مهلت مقرر واحد را پلمب می‌کنیم. برخی از این واحدها در مواردی به علت ناآشنایی با قانون، فک پلمب کرده‌اند که در این موارد با شکایت از واحد متخلف آن را به دادسرا معرفی کرده‌ایم. این مراحل زمان‌بر است و چند ماه طول می‌کشد.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید