اگر به استعدادها توجه شود، از دل همین افراد مسئولان نظام تربیت خواهند شد

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در آئین اختتامیه هفتاد و یکمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسری کشور با بیان این که دانشگاه باید بستر تربیت نیروی انسانی در تراز انقلابی باشد، گفت: اگر به استعدادها توجه شود، در آینده از دل همین افراد مسئولان نظام تربیت خواهند شد.

به گزارش در خبرها، دکتر رشید جعفرپور در اختتامیه گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، ضمن تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) و گرامیداشت اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین به عنوان بزرگترین فعالیت فرهنگی بین‌المللی همیشه مورد توجه بوده و امسال نیز علیرغم وجود کرونا تدبیر شد کارکنان، اساتید و دانشجویان در این مراسم مثل همیشه حضور پررنگ داشته باشند.

وی با بیان اینکه حرکت امام حسین(ع) یک حرکت مذهبی صِرف نیست بلکه یک حرکت جهانی عظیم است گفت: اربعین حسین نشانگر آن است که امام حسین(ع) امام البشر است و کارهایی که انجام داده فراتر از ادیان آسمانی و حرکتی جهادی برای کل بشر است.

جعفرپور سخنان خود را با محوریت لحاظ کردن «افق تمدنی» در انجام فعالیت‌ها و اقدامات آغاز کرد و گفت: اگر نگاه ما به فعالیت‌های فرهنگی منطبق با افق تمدنی باشد، در طولانی مدت ایران به عنوان قدرت تمدنی در سطح جهانی و بین‌المللی معرفی خواهد شد.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه به سوی افق تمدنی پیش برود، باید تمهیدات فرهنگی و زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا کنشگران در این عرصه فعالیت بهتری داشته باشد.

جعفرپور مهمترین ممیزه دانشگاه جمهوری اسلامی ایران را رویکرد فرهنگی - اسلامی دانست و گفت: این در حالیست که در جوامع دیگر این رویکردها سکولار است.

وی با تأکید بر «تمسک به قرآن و اهل بیت» در فعالیت‌های دانشگاهی، گفت: با توجه به همین اصل است که دانشگاه به عنوان مولود انقلاب اسلامی به انقلاب خدمات زیادی کرده است و در تمام فعالیت‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و... در عرصه‌های مختلف برای میهن اسلامی افتخار آفرینی کرده است.

جعفرپور با اشاره به حضور ۲۰ هزار کانون، انجمن و تشکل دانشجویی که به عنوان کنشگر در جامعه دانشجویی مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: اگر به استعدادها توجه شود، در آینده از دل همین افراد مسئولان نظام تربیت خواهند شد.

وی در ادامه به چند راهبرد مهم اشاره کرد که در بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت وزارت علوم مطرح شده است و گفت: در این بیانیه «علم و فناوری»، «سبک زندگی» و «اخلاق و معنویت» ذکر شده که نشان از توجه رهبر معظم انقلاب به عنوان طراح کلان انقلاب به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی است.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر مطالعه «سند دانشگاه اسلامی» گفت: در این سند به رشد چند ساحته دانشجویان در عرصه‌های مختلف «علمی، پژوهشی، آموزشی، مدیریتی و اجرایی، فرهنگی و تربیتی» توصیه شده است.

ترویج فرهنگ «ایثار و شهادت» به عنوان عنصر اساسیِ افق تمدنی در فعالیت‌های فرهنگی نیز مورد تأکید قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم قرار گرفت و اظهار کرد: این امر سبب خواهد شد فاصله بین نسل جوان امروز و سال‌های دفاع مقدس کاهش یابد.

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وی ادامه داد: دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی باید رویکرد حل‌المسائلی داشته باشد و تمام مسائلی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، در قالب نظام مسائل کشور شناسایی کند و در جهت حل آن ورود جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید نسبت به مسائل پیرامونی در جامعه بی‌تفاوت باشیم، گفت: دانشگاه باید در این زمینه پیش‌قراول باشد.

قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پایان بار دیگر با تأکید بر استفاده از ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: دست از تولی‌گری فعالیت‌های فرهنگی برداشته و تا جای ممکن این فعالیت‌ها را به دانشجویان بسپرید.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید