تغییر حکم محکومان آبان ۹۸ از اعدام به پنج سال حبس/ صدور حکم اعدام «زهرا صدیقی» و «الهام چوبدار»

تغییر حکم محکومان آبان ۹۸ از اعدام به پنج سال حبس و صدور حکم اعدام برای «زهرا صدیقی» و «الهام چوبدار» به اتهام افساد فی الارض و انتشار فهرستی از اتهامات مهدی تاج از مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بودند.

اخبار حقوقی و قضایی در خبرها در هفته‌ای که گذشت را می خوانید:

دادستان کل کشور: به سارقان مسلح مرخصی داده نشود

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در بخشنامه‌ای به روسای دادگستری و دادستان‌ها اعلام کرد که به هیچ عنوان به سارقان به عنف، مقرون به آزار و مسلحانه و دارای سابقه سرقت مرخصی داده نشود.

سارقان کیف شهروند موتورسوار دستگیر شدند

پنج سارق که با استفاده از سلاح سرد اقدام به سرقت کیف یک شهروند موتور سوار کردند دستگیر شدند. پرونده قضایی برای متهمان این پرونده تشکیل شده و در حال انجام تحقیقات بیشتر است.

توضیح دادستان تهران درباره استعلام سوابق نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: درخواست استعلام سوابق نامزدهای فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲ شهریور به دادستانی تهران واصل شد و همان روز، سوابق این افراد در اختیار مرجع استعلام گیرنده قرار گرفت.

فهرست اتهامات تاج منتشر شد

برای مهدی تاج به اتهامات سوء استفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی، به کارگیری حیدر بهاروند در سازمان لیگ برتر فوتبال بر خلاف قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی، تصرف غیر مجاز در منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از شرکت‌های طرف قرارداد و اهمال منتهی به تضییع وجوه عمومی به میزان ۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۴۷هزار و ۲۴۵ ریال و ۱۰ میلیون یورو، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش خلاف واقع، تبانی در معاملات دولتی، جعل در سند رسمی و به کارگیری سرمربی اسبق تیم فوتبال ایران (ویلموتس) پرونده قضایی در دادسرای تهران تشکیل شده است.

دادستان تهران همچنین گفت: دستورات صریح و جدی در مقابله با باندهای خشن و مخلان امنیت در دستور کار ما قرار دارد.

صالحی با بیان اینکه سیاست‌های رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی به امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، مجدانه در حال پیگیری است، بیان کرد: نگاه دستگاه قضایی نسبت به جمعیت زندان‌ها، یک نگاه جامعه شناختی، روانشناختی و فرهنگی است.

بلیت اتوبوس برای سفر اربعین فقط با ارایه کدملی فروخته شود

احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به منظور نظارت بر نحوه فروش بلیت سفر اربعین خبر داد و گفت: این سازمان بر نحوه انجام وظایف دستگاه‌های مسئول و متولی در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای و بویژه کنترل نرخ بلیت‌ها نظارت دارد و با برقراری گشت‌های مشترک با تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و حضور در اماکن فروش بلیت و پایانه‌های هوایی، تمامی اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط را رصد می‌کند.

بسیاری مسائل جرم نیستند، تخلفات اداری‌اند/ "حراست‌ها" بیشتر فعال شوند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه بر ضرورت تحرک بیشتر حراست‌ها و بازرسی‌های درون سازمانی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه‌های مختلف، اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل، جرم تلقی نمی‌شوند بلکه در زمره تخلفات اداری می‌گنجند، گفت که انتظار و توقع آن است که حراست‌ها در سازمان‌ها بیشتر فعال شوند.

سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان هم قابل پیگیری است

رئیس قوه قضاییه در بازدید از دادسراهای ناحیه ۲۷ تهران (امور جنایی – ویژه قتل) و ناحیه ۳۴ تهران (ویژه سرقت) همچنین گفت: برخلاف شایعه رواج‌یافته مبنی بر عدم پیگیری سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان، باید این موضوع را تاکید و تبیین کرد که هر نوع سرقتی ، توسط دستگاه قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

محسنی اژه ای در دیدار با «محمد شریف‌الدین» رئیس دیوان عالی اندونزی، بالاترین مقام قضایی این کشور اسلامی و هیات همراه وی، گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان در جهان و ایران به عنوان کشوری که از جایگاه قابل‌توجهی در منطقه غرب آسیا برخوردار است می‌توانند در مسائل مختلف ارتباطات وسیعی با هم داشته باشند.

دستورالقاصی برای رسیدگی ویژه به پرونده شهادت یک مامور پلیس

علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران در پی شهادت استوار یکم امیر کیوان‌لو در حین دستگیری یک سارق مسلح به دادسرای عمومی و انقلاب تهران دستور داد تا پرونده این جنایت، به‌طور ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.

بازرسان دست صاحبان نفوذ را از حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کوتاه کنند

ذبیح الله خداییان رییس سازمان بازرسی کل کشور در جمع بازرسان امور نفت سازمان بازرسی از آن‌ها خواست با شناسایی دقیق بسترهای فساد، انجام آسیب شناسایی‌های لازم، ورود به موقع و پرهیز از سیاسی کاری، دست صاحبان نفوذ را از حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کوتاه کنند.

در پی انتقاد رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر عدم وصول حقوق دولتی معادن و تاکید بر ضرورت ورود به این موضوع، بازرسی کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی، بازرسی فوق العاده ای را برای پیگیری این موضوع با اولویت ۱۰ استان غنی معادن در دستور کار قرار داد.

۲۰ درصد پرونده‌های تخلیه ملک منجر به صدور حکم تخلیه شد

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: سالانه حدود ۱۰۸ هزار پرونده مربوط به تخلیه ملک در شوراهای حل اختلاف تشکیل می شود که از مجموع این پرونده‌ها حدود ۲۰ درصد منجر به صدور حکم تخلیه شده است.

رئیس دیوان عالی کشور: در جرایم مواد مخدر «حبس» بازدارندگی کافی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور گفت: مجازات حبس بازدارندگی کافی در جرایم مواد مخدر ندارد و مؤثرترین کار برای مبارزه با مواد مخدر ضربه مالی و زمین‌گیر کردن قاچاقچیان است.

صدور حکم اعدام برای «زهرا صدیقی» و «الهام چوبدار» به اتهام افساد فی الارض

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه، زهرا صدیقی و الهام چوبدار را به اتهام "افساد فی الارض" به اعدام محکوم کرده است.

برخلاف اخبار منتشر شده در فضای مجازی و جوسازی‌های صورت گرفته، حوزه فعالیت و اتهامات این افراد فریب و قاچاق زنان و دختران جوان به یکی از کشورهای منطقه با امید و آموزش، وعده اشتغال و سوء استفاده از آنها بوده که در مواردی، منجر به خودکشی چندین نفر از این دختران شده است.

نظارت گشت‌های سیار تعزیرات بر فعالیت نانوایی‌ها

امین حسین وزیر دادگستری گفت: گشت‌های سیار تعزیرات در سراسر کشور موظف شدند نظارت جدی بر نانوایی‌ها داشته باشند که علاوه بر جریمه، اگر فردی مرتکب تخلف شده باشد، نانوایی را پلمب کنند یا دست کم بنر تخلف را در آن مکان نصب کنند.

حکم سه متهم آبان ۹۸ تغییر کرد

بابک پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی در هفته گذشته در توییتر اعلام کرد: «حکم پرونده امیرحسین مرادی ، سعید تمجیدی و محمد رجبی از سوی شعبه هم عرض (شعبه ۲۳دادگاه انقلاب) صادر و به وکلا ابلاغ شد؛ پنج سال حبس تعزیری؛ که البته قابل تجدیدنظرخواهی است. با توجه به میزان حبسی که تا کنون تحمل کرده‌اند عملا مشمول آزادی مشروط خواهند شد.»

به گزارش در خبرها، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه بازداشتی حوادث آبان سال ۹۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند.

حسین تاج وکیل مدافع محمد رجبی ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ماه از ارائه درخواست اعاده دادرسی به پرونده این افراد در قالب ماده ۴۷۷، به رییس قوه قضاییه خبر داده بود.

دیوان عالی کشور نیز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرد که «اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده مجددا در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی می شود.»

نهایتا پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه بازداشتی آبان ۹۸، برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شد.

۴ آبان ماه سال گذشته پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی از ابلاغ آزادی موکلش یکی از متهمان پرونده آبان ماه ۹۸ خبر داده بود.

شش زندانی ایرانی از ارمنستان به زندان‌های داخل کشور منتقل شدند

فتاح احمدی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: شش نفر از ایرانیانی که در ارمنستان به علت همراه داشتن موادمخدر و انواع قرص‎های ممنوعه زندانی بودند، جهت گذراندن بقیه ایام محکومیت خود به زندان‌های داخل ایران منتقل شدند.

تابعیت فرزندان متولد از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بدون ثبت در دفاتر، قانونی است

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مقرر شد که تایید تابعیت فرزندان متولد از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، نمی‌تواند صرفا به ازدواج هایی محدود شود که پس از انتشار «آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» و به صورت ثبت‌ شده واقع می‌شوند.

دادگاه زورگیر اتوبان نیایش شنبه برگزار می‌شود

طبق اعلام سرپرست دادسرای ویژه سرقت، دو هفته پس از دستور رئیس قوه‌قضاییه برای رسیدگی سریع و دقیق و قاطع به پرونده سرقت خشن در اتوبان نیایش، کیفرخواست مربوطه تنظیم و به دادگاه ارجاع شد و جلسه رسیدگی به این پرونده قضایی خشن و مقرون به آزار، روز شنبه پیش رو ( ۱۹ شهریور ماه ) برگزار خواهد شد.

هفتم شهریورماه علی صالحی دادستان تهران از صدور "قرار مجرمیت" و کیفرخواست سارق مسلح بزرگراه نیایش با اتهام "محاربه" خبر داد.

کاهش ۴۱ درصدی پرونده‌های دادسرای تهران در پنج ماه اخیر

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه گفت: در پنج ماهه سال جاری در دادسرای تهران کاهش ۴۱ درصدی پرونده‌های قضایی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید