جام جهانی ۱۹۵۴: معجزه برن؛ قهرمانی آلمان چند سال پس از پایان جنگ جهانی

پنجمین دوره جام جهانی در سال ۱۹۵۴ با قهرمانی آلمان همراه شد.

به گزارش در خبرها، جام‌جهانی ۱۹۵۴ سوییس اولین جامی بود که تصاویر آن از تلویزیون پخش شد. ۱۶ سال بعد رشد تکنولوژی و پرتاب ماهواره ارتباطی باعث شد تا جام جهانی ۱۹۷۰ به اولین دوره جام جهانی تبدیل شود که تصاویر آن به صورت زنده در سراسر جهان پخش شد.

در این سال بازیکنان برای اولین بار پیراهن‌های شماره‌دار را بر تن کردند. از سوی دیگر قهرمانی تیم آلمان در این مسابقات تعجب همگان را برانگیخت. برای اولین‌بار آسیا در این دوره جام جهانی نماینده داشت و این تیم کره جنوبی بود.

شگفتی بزرگ راهیابی ترکیه بود که پس از شکست اسپانیا در شرایطی باورنکردنی برای اولین‌بار به جام جهانی صعود کرد. آن‌ها هر کدام یک بازی را بردند و در بازی تکراری ۲ بر۲ مساوی شدند. قرار شد با دو برگه که اسامی تیم‌ها نوشته شده بود قرعه کشی انجام شود که در نتیجه اسم ترکیه درآمد و تیم اسپانیا به سوئیس نرفت.

بازی‌ها به صورت لیگی برگزار می‌شد، هر تیم با تمام تیم‌های دیگر گروه خود بازی می‌کرد. برای هر برد ۲ امتیاز، برای تساوی یک امتیاز و برای باخت صفر امتیاز به تیم‌ها داده می‌شد. از هر گروه دو تیم بالا می‌آمد.

این بازی‌ها در چهار گروه چهار تیمی برگزار شد. هر تیم تنها با دو تیم از گروه خود بازی می‌کرد. در گروه‌های ۲ و ۴ به دلیل یکسان بودن امتیاز تیم‌های آلمان غربی - ترکیه و سوییس – ایتالیا برای گزینش تیم دوم بازی‌های گزینشی برگزار شد.

سپ هربرگر، سرمربی آلمان در دور اول این رقابت‌ها کار جدیدی انجام داد: با شناخت کیفیت مجارها، او با چند بازیکن تعویضی مقابل آن‌ها در دور گروهی بازی کرد و به آینده فکر کرد و اتفاقا تیمش در دیدار فینال برابر مجارستان قرار گرفت تا هنر مربیگری خود را نشان دهد.

تیم‌های اروگوئه،‌ برزیل و مکزیک از آمریکای جنوبی، کره‌ از آسیا، استرالیا از اقیانوسیه،‌ بلژیک، چکسلواکی،‌ انگلیس، فرانسه، مجارستان،‌ ایتالیا، اسکاتلند، سوییس، ترکیه، آلمان غربی و یوگسلاوی از اروپا ۱۶ تیم صعود کننده به مرحله نهایی جام‌جهانی ۱۹۵۴ بودند.

در ۲۶ مسابقه، ۱۴۰ گل به ثمر رسید و این تعداد هنوز به عنوان رکورد در مسابقات جام جهانی باقیمانده است. مجارستان قهرمان بازیهای المپیک در سال ۱۹۵۲ در یک بازی هیجانی و پر گل کره را با نتیجه ۹ بر صفر مغلوب ساخت و پس از آن آلمان را با نتیجه ۸ بر ۳ شکست داد. در مرحله یک چهارم نهایی مجارستان توانست برزیل را ۴ بر ۲ شکست دهد و نتیجه آن شد که درگیری شدیدی بین مربیان و بازیکنان دو تیم در رختکن به وجود آمد. خیلی‌ها مجارستان را قهرمان این دوره می‌دانستند ولی آلمان توانست در دیدار نهایی در حالی که با دو گل از حریف خود عقب افتاده بود، به برتری برسد و قهرمان شود.

قهرمانی آلمان ۹ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم

تیم ملی مجارستان (جادوگران) که از جام جهانی ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴، ۳۳ دیدار پی‌درپی خود را بدون شکست انجام داده بود، بخت نخست قهرمانی شمرده می‌شد اما باز هم پیشگویی‌ها درست نبود و همان‌گونه که اروگوئه در دیدار پایانی ۱۹۵۰ برزیل را ناباورانه شکست داده بود، در پایانی جام جهانی ۱۹۵۴ نیز آلمان باوجود شکست ۸ بر ۳ در دور نخست از مجارستان، در دیدار پایانی به برتری ۳ بر۲ در برابر همین تیم دست یافت.


در ۳ ژوییه، اتریش با شکست ۳ بر یک اروگوئه به مقام سوم دست یافت. در دیدار نهایی با حضور ۶۳ هزار نفر در ورزشگاه برن فینال برگزار شد. مجارستان پس از ۸ دقیقه با گل‌های پوشکاش و سیزبور دو بر صفر از آلمان پیش افتاد اما بلافاصله آلمان توانست به بازی برگردد و بازی را به تساوی کشاند. مارلوک و هلموت ران برای آلمان گلزنی کردند.

مجارستان با توجه به بازی‌های سختی که مقابل برزیل و اروگوئه انجام داد، مانند دیدارهای قبلی از نظر بدنی خسته شده بود. شش دقیقه مانده به پایان بازی هلموت ران گل دوم خود و گل سوم تیمش را به ثمر رساند تا آلمان برای اولین‌بار قهرمان جهان شود.

۹ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم و جنون نازی‌ها، آلمان اولین جام جهانی خود را برد. مجارستانی‌ها به خاطر مکتب فوتبالی خوب خود در این دوره در حافظه مردم باقی ماندند. آن‌ها شاید شکست خوردند ولی در عین حال توانستند تمام شکوه ورزشی را حفظ کنند و کار این تیم خوب با نایب قهرمانی به پایان رسید.

فرانس پوشکاش چهره ویژه جام جهانی
اگرچه او در این رقابت‌ها بهترین سطح خود را به دلیل مصدومیت نشان نداد اما او در سه بازی که انجام داد درخشید، نماد تیم بود و اسطوره جام جهانی شد. او هم‌چنین در دیدار نهایی گل زد که اگر باطل نمی‌شد مجارستان بازی را به تساوی کشانده بود.

ساندور کوچیس بهترین گلزن جام جهانی


این مجارستانی در ۵ بازی ۱۱ گل به ثمر رساند و بهترین گلزن جام جهانی ۱۹۵۴ بود. او با وجود شکست در فینال مقابل آلمان یکی از چهره‌های برتر تاریخ جام جهانی بود. در دو بازی دور اول، مهاجم مجارستانی هفت گل باورنکردنی به ثمر رساند: سه گل به کره جنوبی و چهار گل به آلمان. سپس در مرحله یک چهارم نهایی، او دو گل مقابل برزیل زد و هم‌چنین مقابل اروگوئه در نیمه نهایی نیز گل زد ولی در فینال نتوانست گلزنی کند.

*جام جهانی ۱۹۵۴ در یک نگاه

بهترین خط حمله: مجارستان با ۲۷ گل

بهترین خط دفاع: اروگوئه با ۹ گل

بهترین بازیکن: فرانس پوشکاش از مجارستان

*فینال

آلمان ۳ - مجارستان ۲

ران دو گل و مارلوک برای آلمان، پوشکاش و سیزبور برای مجارستان

انتهای پیام



پست های مرتبط

پیام بگذارید