روغن کمپرسور چطور سیستم سرمایش را نجات می‌دهد؟

می‌دانیم که کمپرسور قلب هر سیستم برودتی و سرمایشی است اما تپش این قلب در گرو وجود ماده دیگری است؛ روغن کمپرسور، بدون روغن، میزان اصطکاک قطعات داخلی کمپرسور افزایش پیدا می‌کند و دمای کمپرسور هم بالا می‌رود. کار کردن کمپرسور در دمای بالا یا همان داغ کردن کمپرسور باعث می‌شود تا عمر این تجهیز حیاتی کوتاه شود و کیفیت عملکردش نیز کاهش پیدا کند. ایجاد چنین وضعیتی، کابوس هر کسی است که به کارکرد سیستم سرمایشی‌اش امید بسته است.

به گزارش در خبرها به نقل از دامون، روغن کمپرسور با انجام دو وظیفه‌ی مهم «روانکاری» و «خنک‌کاری» راهی آسان و کم‌هزینه پیش روی دارندگان سیستم‌های برودتی می‌گذارد که هیچ‌کس نباید آن را دور بزند یا به‌دنبال میان‌بر بگردد.

اولین قدم برای انتخاب روغن کمپرسور، آشنایی با انواع روغن کمپرسور و کارکردهایش است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

همه چیز درباره‌ی انواع روغن کمپرسور

ترکیب شیمیایی روغن‌های کمپرسور با یکدیگر متفاوت است و بر همین اساس می‌توان آن‌ها را در دو گروه عمده زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • روغن معدنی کمپرسور
  • روغن مصنوعی کمپرسور

علاوه بر این‌ دو گروه، روغن‌های دیگری هم در بازار سرمایش استفاده می‌شود اما خریداران معمولاً از انواع روغن‌های معدنی و مصنوعی استفاده می‌کنند. روغن‌های معدنی از پالایش نفت به‌دست می‌آیند و دارای دو نوع «پارافینیک» و «نفتنیک» هستند. برای بازه‌های دمایی کم از روغن‌های نفتیک و برای بازه‌های دمایی بیشتر از روغن پارافینیک استفاده می‌شود. نکته‌ای که خریداران باید به آن توجه کنند این است که روغن‌های معدنی با گاز r22 سازگار هستند اما گزینه مناسبی برای گازهای جدیدتری مانند r404a و r134a نیستند. روغن‌های معدنی با نام روغن‌های مینرال و طبیعی نیز خرید و فروش می‌شوند.

شناخته‌شده‌ترین نوع روغن مصنوعی، روغن پلی ال استر یا همان POE است. جذب رطوبت این روغن بسیار بالا است و به همین دلیل نیز باید مراقب بود تا این روغن در مجاورت رطوبت قرار نگیرد. این نکته‌ای است که مخصوصاً باید در زمان تعویض روغن کمپرسور به آن توجه کرد؛ چون بی‌توجهی به این ویژگی مهم روغن پلی ال استر باعث می‌شود تا ترکیبی اسید به وجود بیاید و سیم پیچ کمپرسور بسوزد. هر چند به صورت کلی می‌توان گفت رطوبت دشمن سیکل تبرید است اما این مسئله درمورد سیستم‌هایی با روغن مصنوعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روغن پلی ال استر گزینه مناسبی برای گازهای مبرد HFC به‌حساب می‌آید و بنابراین با گازهای r134a و r404a و r407c و r410a سازگار است.

چگونه روغن کمپرسور بخریم؟

اگرچه همه‌ی روغن‌ها وظایف یکسانی دارند اما نمی‌توان بدون توجه به گاز مبرد و نوع کمپرسور درباره‌ی روغن کمپرسور تصمیمی گرفت؛ چون تفاوت ترکیب شیمیایی روغن‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها در ویژگی‌هایی مانند ویسکوزیته، نقطه ریزش، مواد افزودنی و فشار بخار و... با یکدیگر متفاوت باشند. با این حال، هنوز این باور اشتباه وجود دارد که «روغن روغن است» و می‌توان هر روغنی را برای هر کمپرسوری استفاده کرد. اگرچه کمپرسور با روغن نامناسب هم به‌کار خود ادامه می‌دهد اما واقعیت این است که کیفیت روغن‌کاری و عمر مفید قطعات به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. برخی از خریداران روغن موتور را جایگزین روغن کمپرسور می‌کنند و به تجهیزات خود آسیب جدی می‌رسانند. این خریداران معمولاً با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها، روغن موتور را به جای روغن کمپرسور استفاده می‌کنند اما در میان مدت متوجه می‌شوند که هزینه ناشی از به‌کارگیری روغن موتور بسیار بیشتر از هزینه خرید بهترین روغن کمپرسور است. به همین دلیل نیز مهندسان سیستم‌های سرمایشی پیشنهاد می‌کنند که هیچ‌گاه سلامت سیستم سرمایشی خود را فدای سود کوتاه مدت و ناپایدار نکنید.

می‌دانیم که هر روغن مناسب به‌کارگیری در بازه دمایی خاصی است. بنابراین برای خرید روغن کمپرسور لازم است تا ابتدا به چند ویژگی سیستم برودتی خود توجه کنید و براساس آن تصمیم‌گیری کنید:

  • نوع گاز مبرد؛
  • دمای اواپراتور؛
  • نوع مکانیسم کمپرسور.

برای این که بدانید این اطلاعات چگونه می‌تواند شما را در خرید روغن کمپرسور یاری کند، کافی است تا به جدولی که در سایت مهندسی دامون وجود دارد، نگاه کنید. این جدول با درنظر گرفتن ۳ ویژگی اصلی سیستم‌های برودتی، روغن کمپرسور را به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین می‌توانید از طریق ارسال پیام یا برقراری تماس مستقیم با مهندسان این شرکت، سوالاتتان درباره‌ی انتخاب روغن برودتی را بپرسید.

روغن کمپرسور در برندهای مختلفی عرضه می‌شود اما روغن کمپرسور بیتزر و روغن کمپرسور سانسیو از محبوبیت ویژه‌ای در بازار ایران برخوردار است. علاوه بر این، روغن کمپرسور دانفوس، روغن کمپرسور گالف و روغن کمپرسور فوکس نیز در بازار موجود است.

روغن کمپرسور بیتزر

اگر از کمپرسورهای بیتزر استفاده می‌کنید، برای انتخاب روغن باید سراغ روغن‌های همین برند بروید. روغن‌های آلمانی بیتزر در انواع معدنی و مصنوعی عرضه می‌شوند و خریداران می‌توانند مدل‌های مختلف روغن کمپرسور بیتزر همراه با کاتالوگ دریافت کنند.

روغن کمپرسور سانیسو

سانسیو برند بلژیکی معتبری است که روغن‌های کمپرسور را در دو سری GS و SL عرضه می‌کند. سری GS روغن کمپرسور سانیسو مناسب خریدارانی است که روغن مینرال می‌خواهند و سری SL روغن کمپرسور سانیسو نیز عرضه‌کننده روغن مصنوعی است و ۷ مدل مختلف دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی



پست های مرتبط

پیام بگذارید